רפואה משלימה הולכת יד ביד עם הרפואה המערבית

בעבר הייתה רפואה משלימה פרקטיקה ששמורה לאלו שחיים על השוליים. מטפלים אלטרנטיבים המציעים שיטות טיפול מהמזרח, מדרום אמריקה או מתרבויות ותיקות ועתיקות אחרות זכו ליחס מפוקפק מהעוסקים ברפואה קונבנציונלית והמאבק בין רפואה משלימה לרפואה מערבית היה מאבק של עקרונות וגישות שונות.
כיום כבר ידוע כי רפואה משלימה יכולה לעיתים קרובות להציע פתרונות רפואיים למצבים בריאותיים קלים וקשים, בדיוק כמו רפואה מערבית. לכן מוסדות כמו קופות החולים ומחלקות בתי חולים שונות, מציעים שילוב בין טכניקות ושיטות המקוטלגות כרפואה משלימה ובין רפואה קונבנציונלית לכל דבר – זאת כדי להעניק לחולה את כל האפשרויות לטיפול.
מעיסויים ועד לתרופות טבעיות
רפואה משלימה היא עולם עצום שבו מעוגנות שיטות טיפול שנולדו דורות אחורה והוכחו כיעילות, הן בטיפול בבעיות גופניות והן בבעיות נפשיות. המכלול העצום של שיטות טיפול המגיעות ממקומות שונים על פני הגלובוס והולכות אחורה אל שבטים עתיקים, מלכים ומטפלים הוליסטיים קדומים מאפשר לכל אחד מאיתנו לבחור להתנסות בשיטות טיפול מגוונות ולמצוא את הדרך המתאימה לו לפתרון בעיה בריאותית זו או אחרת.
רבים פונים אך ורק אל הרפואה הטבעית, או לחילופין חוששים ממנה ומבטלים את יכולותיה לספק פתרונות יעילים כמו הרפואה המערבית, אך מחקרים רבים שבדקו בשנים האחרונות את הצירוף שבין רפואה משלימה ורפואה מערבית, כדרך טיפול משולבת במחלות פשוטות כמו מחלות עור ושרירים ועד למחלות קשות כמו בעיות לב או סרטן, הוכיחו כי לעיתים השילוב הזה בין פרקטיקות שונות כל כך מתגלה כמנצח.
צירוף של שיטות טיפול אורתופדיות קלאסיות כמו פיזותרפיה עם עיסויים מתאימים ושימוש בשמנים טבעיים, הוכח למשל, כיעיל בפתרון בעיות כמו כאבי שרירים וכאבי גב כרוניים. צמחי מרפא כמו פרחי באך, לצד טיפול תרופתי חד פעמי, הוכחו כיעילים בפתרון בעיות של כאבי ראש ומגרנות וטיפול הוליסטי כמו רייקי או דמיון מודרך, מסייעים להרגעה ולמניעה של התקפי חרדה ולחץ, לצד מתן תרופות הרגעה קונבנציונליות.
הדוגמאות שצויינו כאן מציגות מקרים רפואיים פשוטים יחסית, אך מחקרים הראו ששימוש בטכניקות שונות המקוטלגות כמשלימות גם על חולי סרטן, אנשים הסובלים מבעיות לב או ריאות ועל חולים במחלות קשות יותר, מסייע להקלה על כאבים, להפחתת תסמינים רפואיים קשים ולפעמים אף להבראה מוחלטת.
רפואה משלימה – מאיפה מתחילים?
תחומי הרפואה המשלימה מגוונים מאד – מרייקי ועד תזונה הוליסטית, מריברטינג ועד לרייקי, מעיסויים ועד לפרחי באך ועוד טכניקות ושיטות טיפול רבות. במידה ואנו סובלים מבעיה בריאותית, ניתן כיום לקבל ייעוץ ברפואה משלימה גם בקופות החולים, לצד קבלת טיפול קונבנציונלי מרופא המשפחה. הידע הרב שנרכש בתחום הרפואה המשלימה מאפשר גם לרופאי המשפחה כמו גם למומחים בתחומי רפואה שונים להעניק ייעוץ מתאים, להפנות למטפל מסוים או אפילו להציע שיטת טיפול משולבת.
המודעות לאורח חיים בריא הביאה את הרפואה המשלימה והרפואה המערבית ללכת זו לצד זו במאבק למען בריאות הציבור, ללא מאבקי כוחות מיותרים ובלי לשלול זו את זו.